• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dax att slänga in handduken och starta om...

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Jag betalar som det ser ut nu via autogiro men när jag ringde kfm sa de att jag skulle stoppa det nu.
Då får de ju ingen inbetalning..
Får ringa på måndag o fråga igen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Får ta kontakt med bankerna där vi har dessa lån och se hur vi ska göra med betalning och så.
Viktigt är väll att inte jag betalar utan banken gör en överenskommelse med frun med villkor och betalningsuppgifter.

Har ju ett förbehållsbelopp nu vid löneutmätning och det beloppet blir väll det samma nu vid ev skuldsanering?
Vi har lyckats via en bra budget betala alla våra löpande utgifter samt dessa tre lån.

Hur lång tid kan det ta nu från inledande tills beslut gällande skuldsanering?

Bara att lägga undan nu på lönen så det finns lite buffert tills framtiden..
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
En till fråga ...

Har som säkert fler tagit mobilabonnemang för att kunna sälja telefonen.. Har tre abonnemang hos telia som är på dryga 1300 kr i månaden.
Har inte betalt på dem sen jag fick löneutmätning.
De har skickat en faktura i taget till kfm för utmätning.
När jag nu fått inledande så kommer ju det komma en faktura i månaden ändå som kommer gå till kfm. Då det inte får uppkomma några nya skulder under utredningen blir det inget bra.

Kan inte betala 1300 kr i månaden nu vid löneutmätning och kommer säkerligen inte kunna det vid ev skuldsanering.

O sen hur gör jag med CSN?
Har inte betalat nått sen löneutmätningen kom igång.
De skickar också faktura för betalning varje månad på högre och högre belopp och även där har flera gått till kfm.

Tack för all er hjälp på forumet!!
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Du kan ju prova att be Telia om en slutfaktura på abonnemangen för att du vill byta operatör. Då får du hela resterande skuld på en faktura.
Vet inte om de kommer gå med på det eftersom du redan släppt fakturor till kronkalle men du har inget att förlora på att försöka.

CSN är det tyvärr inte mycket att göra åt tyvärr, bara att försöka lösa det på något sätt.
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Med telia blev det lite strul när jag tog upp det med handläggaren på KFM. Fick frågan om jag inte hade kontroll på ekonomin så kan det vara för tidigt med skuldsanering.. NÄHÄ.. kontroll på ekonomin.. hm.. klart man inte har annars hade jag inte sökt om skuldsanering.

Men men.. har förklarat att det blir löpande faktura från juni från telia som jag kan betala som löpande utgifter.
Den faktura från telia som ska betalas nu i maj har jag fått nytt förfallodatum tills i juni.
Går ju att betala den nu men blir knapert då.. i juni borde ju ingen löneutmätning göras så då finns det utrymme för två fakturor.

Handläggaren förklarade att de som ligger som skuld hos inkasso är det inga problem med för det är redan skuld.
Får inte bli några nya bara som går till inkasso eller kfm.

Fick beslut om inledande 25/5 och samma dag drogs löneutmätningen.

hm..
 

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
En till fråga ...

Har som säkert fler tagit mobilabonnemang för att kunna sälja telefonen.. Har tre abonnemang hos telia som är på dryga 1300 kr i månaden.
Har inte betalt på dem sen jag fick löneutmätning.
De har skickat en faktura i taget till kfm för utmätning.
När jag nu fått inledande så kommer ju det komma en faktura i månaden ändå som kommer gå till kfm. Då det inte får uppkomma några nya skulder under utredningen blir det inget bra.

Kan inte betala 1300 kr i månaden nu vid löneutmätning och kommer säkerligen inte kunna det vid ev skuldsanering.

O sen hur gör jag med CSN?
Har inte betalat nått sen löneutmätningen kom igång.
De skickar också faktura för betalning varje månad på högre och högre belopp och även där har flera gått till kfm.

Tack för all er hjälp på forumet!!
Ring CSN och prata med dem, har förstått att de kan lämna anstånd med betalningarna tills skuldsaneringen är klar, alltså du börjar igen betala efter dina 5 år. Annars ska du ju betala alla skulder som inte förfallit till betalning när du fick inledande. Det är viktigt att vara i fas vid inledande, att man kan betala sina löpande kostnader, telefon, hyra, el, underhåll, radiotjänst och CSN. För oss tog det ca 2 år innan vi kunde söka skuldsanering, så vi betalade allt vi skulle (vi låg efter med höga underhåll). Så det med telefonen måste du ha pengar till. Risken är ju annars att fordringsägarna kommer invända med att beteendet inte är brutet.
 

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Jag glömde ju Grattis till inledande :) hur länge fick du vänta från det att du skickade in?
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Tack! CSN får jag se vad de säger att jag ska betala. Betalar vad de säger i på junilönen.
Det är två fakturor från telia som faller efter inledande, en 31 maj och en som ska betalas 31 juni.
Har flyttat förfallodatum på den i maj så betalar båda i juni. Sen kommer de löpande och då betalar jag dem som jag ska. Hoppas det räcker..
Känns inge bra med strul direkt men man är ju okunnig...

Skickade in ansökan om skuldsanering 26 januari och fick inledande 25 maj.
 

Zippi

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
31 Maj 2015
Meddelanden
295
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Oj då gick det fort :) ja man är livrädd i det där skedet att göra nåt fel, som ska göra att allt faller. Min höll ju på att göra det, då kf fick för sig att komma två dagar innan och ta min bil, men allt löste sig ju tillslut även för mig. Men kolla med CSN innan du betalar, har sett en del som betalat när dom inte behövt göra det.
 

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Ja fy tusan, men är ju van att det går åt skogen..
Fått svar från CSN igen och de kommer inte att skicka nått mer till kfm så länge det är inledande och inte heller under ev skuldsanering. De kommer då bevilja anstånd med betalning i fem år skriver de.
Är mest rätt för telia räkningarna och att hanläggaren på kfm skrev lite surt.. Hoppas det går vägen ändå men har ingen större förhoppning.

Har en del från telia hos inkasso som kommer gå till kfm under handläggningen men förfallo på detta är dock innan beslut om inledande. Har ju bra koll nu och en bra budget så det skulle funga bra nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp